Blog

Mire használja a filmipar a 3D nyomtatást?

A Filmefex Studio egy olyan különleges cég, amely speciális effektek megtervezésével és kivitelezésével támogatja a filmipart. Lélegzetelállító jelmezek, modellek, kellékek, egyedi sminkek, maszkok vagy ezek kombinációja jön létre általuk. 

 

Több, mint 10 éves tapasztalatuk van, mind helyi mind külföldi produkciós cégek kiszolgálásában. Egy olyan tehetséges művészekből és technikusokból áll csapat, akik egyszerre képesek kiszolgálni nagyjátékfilmek és reklámok jelmez és kellék szükségleteit is.A FilmEfex Stúdiót 1996-ban alapította Pohárnok Iván, aki többféle különböző produkcióban dolgozott Hollywoodban és Európa szerte egyaránt, beleértve az Underworldöt vagy az Alien vs Predatort is. Később Egressy Zsolt szobrászművész is csatlakozott dekorációs cégével megerősítve a Filmefex Studio csapatát. 

 

A cég jó ideje felismerte a digitális technológia adta lehetőségeket és még 2015-ben beruházott több 3D nyomtató berendezésre is. Először pár darab Craftbot Plust vettek, amelyekre többek között azért is esett a választás, mivel magyar cég révén helyben történhet szervizelésük. 

 

Annyira beváltak házon belül az FDM nyomtatók, hogy összesen tizennégy gépre bővült eszközparkjuk, miután 2020-ban további négy gépet rendeltek a FreeDee-től a bevált típusból. Még 2015-ben csatlakozott  a Craftbot nyomtatókhoz a FreeDee portfóliójába akkor bekerülő, már SLA technológiát használó Formlabs Form 2 nyomtató, amelyből 2018. óta már kettő áll a cég rendelkezésére. Nemrég náluk jártunk és egyenesen az alapítótól tudtuk meg, mire is használják pontosan az additív gyártást. 

 

Már a helyszínre érve sem egy szokványos és unalmas tárgyalóval találkozunk, hiszen korábban elkészült munkáik díszítik a termet. Ahogy megtudtuk, többféle technikát vegyítenek és szinte minden munkájuk során használják a 3D nyomtatást, legyen az prototípus, öntőforma készítés vagy esetleg már végfelhasználás.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Sikerült organikusan beilleszteni a workflowba a 3D nyomtatást.”  – mondta Iván, a cég alapítója

 

Egy legutóbbi munkájuk során például fotogrammetriás szkennelés segítségével digitalizáltak akt modelleket a 2017-es Blade Runner 2049 című amerikai sci-fi számára. A szkennelést és a szkennelt állomány virtuális térben való “letisztítását” akkor még a Digic Pictures végezte, de azóta a 3D szkennelési valamint organikus modellezési munkálatokat javarészt Nagy Máté végzi a cégnél.

Ezt követte a felszeletelés illetve a 3D nyomtatásra optimalizálás, amit Pifkó Dániel végzett. Dániel segített már a kezdetekkor a digitális részleg kialakításában, valamint ő végzi a Rhino3D szoftverben való modellezések nagy részét. 

 

 

A már említett Craftbot FDM nyomtatóikon gyártották le a 3 mm vastag héjakat, áttetsző PLA alapanyagból. Az FDM nyomtatás szálhúzásos technológia, amely lehetőséget ad gyors prototípus gyártásra vagy akár késztermékek építésére. A réteg felbontás akár 100 mikron, amely nem a legrészletgazdagabb modelleket eredményezi ugyan, viszont a Filmefex stúdió csapatában természetesen olyan ügyes kezű szakemberek dolgoznak, akiknek kisujjában vannak az utókezelési technikák.

 

Egy nagyobb megrendelés részeként a fenti emberi test összesen negyven héjból lett összeillesztve, majd műgyantával megerősítették az illesztések mentén belülről a vázat. Ezt követte a felületkezelés, a csiszolás és festés, hogy a képeken is látható, teljesen élethű emberi modellt kapjanak. Végül kilenc teljes alakos, meztelen emberi modellt adtak át a cyberpunk produkció részére.

 

“Eszméletlen jó volt, hogy olyan pózokat hozhattunk létre, amiket öntvénnyel nem lehetne” – Iván 

 

 

Ezen túlmenően nagyon gyakori a szilikon öntőforma készítés is a stúdióban, amelyre szintén kiválóan alkalmasak az FDM nyomatok. Egy ilyen eset volt például, amikor a 2016-ban bemutatott Inferno című thriller számára készítettek el szilikonból egy élethű kígyót. Tom Hanks főszereplésével gyártották a filmet, aki a történet szerint harcol egy király kobrával. 

 

 

Amikor korábban szükséges volt megformázni egy kígyót, azt kézzel tudták csak elkészíteni, minden egyes pikkely vonatkozásában. Ebben az esetben viszont már a digitálisan megtervezett kígyónak hoztak létre egy több elemből álló öntőformát. A 3D nyomtató saját szoftverében felszeletelték az öntőforma modelljét, majd FDM technológiával legyártották azt, PLA alapanyagot használva. 

A kinyomtatott öntőforma elemeket acélpálcára fűzték fel, majd öntötték ki a szilikon kígyó formát ennek segítségével. A végeredmény pedig magáért beszél.

 

 

A National Geographic 2016-ban bemutatott MARS sorozatán szintén dolgozott a Filmefex csapata. A forgatás során például húsz darab asztronauta sisakra volt szükség a második évadban. A Budapesten és Marokkóban gyártott produkciónak speciális kellékre volt szüksége, amely olyan plusz funkciókkal van ellátva, mint wifin keresztüli fényvezérlés, légfuvóka valamint kivehető plexi elem.

Egy sisak több, mint száz elemből állt össze, köztük jó pár 3D nyomtatott modellel. Külön haladtak az egyes részegységekkel, folyamatában fejlesztették a kelléket és a munkafolyamat végén állították csak össze a teljes sisakot, aminek tökéletesen illeszkednie kellett.

 

 

“Félig már gyártás alatt volt a sisak és közben jöttek az ötletek. Az a jó abban, hogy házon belül van a nyomtató, hogy egyből ha eszünkbe jut valami bemodellezük és már indítjuk is a gépeken.”

 

Voltak CNC-vel készült vákuum szerszámok, öntvények és SLA nyomtatások is az alkatrészek között. Merev és rugalmas alapanyagot szintén használtak a modellek létrehozásához. 

A légbefúvást például egy vákumszívott csatornán keresztül oldották meg egy ventillátor beszerelésével, ami meggátolja a plexi párásodását a levegő forgatásával. A kipattinthatóságra egyébként az utómunka szempontjából volt szükség, hiszen gyakran egyszerűsíti a digitális folyamatot, ha rendelkezésre állnak visszacsillanó plexilap nélküli felvételek. 

 

 

“Szinte minden munkához valamilyen fázisnál bekapcsolódik a 3D nyomtatás”

 

Ha nem is minden esetben végfelhasználásról van szó, rengeteg esetben tesz hasznos szolgálatot a 3D nyomtatott prototípus a szobrászok, technikusok számára a kellék elkészítése során. Teljesen más egy kézzelfogható, volumennel rendelkező minta alapján dolgozni, mint fénykép alapján. Látványos kommunikációs eszközként is szolgálhatnak nyomtatott elemeik egy-egy ügynökséggel való tárgyaláson szemléltetésként. 

 

 

Ahogy a cikkünkből kiderül, öntőforma készítés is könnyen lehetséges FDM nyomatokból, amivel a Filmefex stúdió gyakran él. Vegyítik a technológiákat, nagyon jól kihasználják gépparkukat és keresik a legjobb, legszebb modellek megvalósításának lehetőségét.

 

Kiemeltünk pár példát a stúdió életéből, azonban rengeteg élethű, gyönyörűen kivitelezett munkával büszkélkedhetnek, amelyeket tehetséges szakemberek valósítanak meg és felületkezelnek a stúdió műhelyében: ezek egy része megtalálható a www.filmefex.com honlapon.

 

 

Felkeltette érdeklődését a prototípus gyártás? Már van esetleg konkrét, megvalósításra váró ötlete?

A CraftUnique által fejlesztett gépek nagyszerűen vannak megtervezve és megépítve. Erős mechanikájuknak és könnyű kezelhetőségüknek köszönhetően a legnagyobb márkák 3D nyomtatóival is felveszik a versenyt. Precíz, stabil működésükkel és fűtött tálcájukkal a szálhúzásos 3D nyomtatás legtöbb alapanyagát képesek kezelni. Mivel a gépek fejlesztése és gyártása Magyarországon történik, ezért egyedülálló előnyeik közé tartozik még a hazai, gyártói szerviz és a magyar nyelvű menü is. 

 

Bővebb információ Craftbot nyomtatóinkról

 

 

Ajánlatkérés:

Hiba: Kapcsolatfelvételi űrlap nem található.

 

 

 

0