3d nyomtatott taneszközök

3D nyomtató központ nyílt a kisvárdai Szent László Katolikus Középiskolában

A kisvárdai Szent László Katolikus Középiskola, Általános Iskola, Kollégium és Óvoda összesen négy darab MakerBot 3D nyomtatóval felszerelt 3D alkotó központot nyitott. A FreeDee Printing Solutions alig több mint egy hónapja helyezte üzembe az intézmény új eszközeit, a tanárok és a diákok olyan gőzerővel vették azokat birtokukba, hogy a pénteki nyílt napon már temérdek saját, 3D nyomtatott tárgyat mutattak be a látogatóknak. A középiskola egyben a FreeDee első, regionális 3D referenciaközpontként működő partnere is lesz.

Kisvárda Nyíregyházától 47 kilométerre észak-keletre, az ukrán határtól mindössze 22 kilométerre fekszik. Aligha jöhetett volna távolabbról és meglepetésszerűbben az, amikor tavaly év végén az iskola vezetése felkeresett minket a Szentkirály utcában azzal a céllal, hogy még 2015-ben felszereljék a középiskolát nem egy eszközzel, hanem egy egész 3D nyomtató parkkal. Látszott, hogy a döntés nem előző nap született, a pedagógusok rendesen utánajártak a technológiának és így esett az oktatást is erősen támogató MakerBotra és a FreeDee 3D Akadémiára a választásuk. Két héten belül már utaztak is az eszközök a Budapesttől 240 kilométerre fekvő, 16 000 főt számláló városkába. Már első látogatásunkkor láttuk, hogy a Szent Lászlónak fontos a folyamatos fejlesztés és az, hogy a fiatalokat minél modernebb eszközökkel készítse fel a jövő kihívásaira. A négy Makerbot gép a kémia laborban kapott helyet és a fogékony pedagógusok hamar elsajátították a kezelésüket.

Más nem is mutatja ezt jobban, mint az a 3D nyomtatott tárgyakkal teli ‘terülj, terülj’ asztalka, amivel a pénteki nyílt nap résztvevői találkozhattak. Több mint kétszáz általános iskolás diák és kísérőik jöttek el az iskolai 3D nyomtató labor megnyitójára, ezért négy csoportra bontva vehettek részt négy külön programon a vendégek. Az első teremben, ahol a megnyitó beszédek is elhangzottak, a gyerekek kipróbálhatták a 3D szkennelést, a másodikban a 3D nyomtató működésével és a nyomtatott tárgyakkal ismerkedhettek meg, a harmadik teremben bemutatták nekik az ötlettől a megvalósulásig tartó folyamatot, míg az utolsó helyszínen az egyik diák által programozott, kínai robotok kápráztatták el őket. A különböző helyszíneken mind állt egy-egy darab a beszerzett 3D nyomtatók közül: egy MakerBot Replicator 2, egy MakerBot Replicator 2X, egy ötödik generációs MakerBot Replicator, és egy MakerBot Replicator Z18.

Kerezsi Béla igazgató elmondta, hogy a robotikába és a 3D nyomtatásba való befektetéssel is a sikeres egyetemi jövőhöz szeretnének biztos alapot adni. Szeretnék, ha többen választanák az iskolából kilépve a mérnöki, informatikai pályát és felmérték, hogy ehhez milyen előzetes tudásra lehet szüksége a gyerekeknek. Így esett a választás a 3D modellezésre és a 3D nyomtatásra. Megvizsgálva a piacot a több tízmilliós gépeket inkább egyetemi, ipari felhasználásra tartották alkalmasnak, míg a megfizethető, de minőségi MakerBot gépek jelentik szerintük az optimális felszerelést egy középiskola számára.

Az igazgató már egy hónap tapasztalatai alapján is rengeteg gyakorlati példával tudta alátámasztani, hogy miért jó a 3D nyomtatás alkalmazása az iskolákban. A Szent Lászlóban már most láthattunk kész, a diákok által tervezett nyomtatásokat. Köztük voltak egyszerűbb példák, amelyeken látszott, hogy a tanulók első 3D modelljei közé tartoztak, de valódi használati tárgyak és alkatrészek is. Az egyik fiatal teljes ámulatunkra azonnal nekiesett egy 3D lézerszkenner megépítésének, s annak első 3D nyomtatott alkatrészeivel is találkozhattak a látogatók.

Kerezsi igazgató úr elmondta, hogy a diákok kapacitásán túl még milyen extrém mértékben képes a 3D nyomtatás pénzt spórolni az iskoláknak. Példának bemutatta a körülbelül 600 Ft anyagköltségű nyomtatott pipetta tartót, ami a tanszeres boltban akár 10 000 Forintba is kerülhet, valamint a szintén párszáz Forint önköltségű kézcsontváz modelleket, melyek bolti ára 15-20 000 Forint közé tehető. Kiemelte, hogy a tanórai szemléltetés a technológiának köszönhetően tömeges lehet és ráadásul nagyságrendekkel olcsóbb. Rengeteg elvont koncepció megfoghatóvá válik és könnyen pótolhatók is az új demonstrációs eszközök. Ezt bizonyítja a felajánlás, amelyet a környéki iskoláknak tett. A helyi általános iskolák számára a Szent László nyílt napokat tervez és díjmentesen nyomtat majd tanszereket, a város többi középiskolájának pedig önköltségi áron ajánlotta fel a 3D nyomtatást.

A Szent László további célja egyébként önfenntartóvá tenni az új infrastruktúrát és a lakosságnak, helyi vállalatoknak felajánlani bérnyomtatási, technológiai oktatási kapacitásait. Ezért is fűzik a FreeDee-vel szorosra a kapcsolatot és válnak olyan tapasztalati tudásközponttá a régióban, amely oktatásban, beüzemelésben is kompetens partnerünk lehet. A FreeDee 3D Akadémia cserébe folyamatos képzést és tudásmegosztást biztosít a pedagógusoknak, hogy mindig naprakész legyen a tudásuk.

A megállapodást Szabó Péter, a 3D Akadémia vezetője írta alá az iskolával. Elmondta mekkora meglepetés és öröm volt számunkra a Szent László, amely mintapéldája annak, hogy egy oktatási intézmény hogyan maximalizálhatja a 3D nyomtatásban rejlő lehetőségeket. Dédelgetett álmunk, hogy a hazai középiskolák mind hasonlóan gondolkodjanak, ezért is indítottuk el a ’MakerBot a tanteremben! iskolai 3D nyomtató pályázatunkat, amely alkalmával 11 db printer fog gazdára találni a pályázó oktatási intézmények között. Hiszünk benne, hogy nem feltétlen a pénz, hanem az akarás és a kíváncsiság, az új felé nyitás szükséges a továbblépéshez. Ezekkel a gépekkel is növelhetjük a felnövő nemzedék problémamegoldó eszköztárát és versenyképességét a jövőben, mivel a korai alkalmazással természetessé válik számukra ez az egyelőre még újdonságnak számító technológia. A nyugati trendek azt mutatják, hogy a műszaki, művészeti és mérnöki intézményekben előbb-utóbb mind lesz ilyen masina, amellyel a diákok számára hatalmas előny már a középsuliban megismerkedni. Nem csoda, hogy egy ilyen géppark egyértelműen diákcsalogató eszköz is.

A ’MakerBot a tanteremben!’ pályázaton való részvételhez csupán azt kell megírni egy oldalban, hogy mire használnák a 3D nyomtatót az adott intézményben. Inspirációnak pedig álljon itt tantárgyanként néhány példa a Szent László Katolikus Középiskolából, amely mindössze az első 4-5 hét használatának eredménye:

  • Matematika: Pitagorasz-tétel
  • Kémia: kémcső tartó, periódusos rendszer
  • Történelem: második világháborús tankok, Titanic, ókori templomok, piramisok belső felépítése
  • Földrajz: teljes fölgömb, a Föld belső szerkezete
  • Biológia: állati és növényi sejtek, kéz csontozata, DNS lánc, bogár, emberi szív
  • Művészettörténet: híres, 3D szkennelt szobrok
  • Ének-zene: furulya, Violin-kulcs
  • Testnevelés (igen, a tesi sem maradt ki!): sípok
  • Robotika: 3D szkenner és robot alkatrészek
3d nyomtatott sejtek

A tájékoztató zárásaként az igazgató elmondta, hogy mint középiskola mindig keresik az emberiség számára hasznos dolgokat. A 3D labor megnyitásával párhuzamosan jelentkeztek az E-Nable jótékonysági szervezetbe is önkéntesnek, hogy a kapacitásukat művégtagok nyomtatására is felajánlják. Kiderült, hogy nem is kell messzire menni, mert már a Szent Lászlóban akad olyan diák, aki számára hasznos lehet ez a fajta segítség.