A 3D szkennerek az örökségvédelem és a kreatív ipar területét is forradalmasítják

2025 május 29-én a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem adott otthont annak a hiánypótló szakmai napnak, amely a 3D digitalizálás szerepét vizsgálta a kulturális értékmegőrzésben és a kreatív iparban. A FreeDee Kft. és a Tripont Örökségvédelmi Megoldások közös szervezésében megvalósult esemény nem csupán technológiai bemutató volt, hanem párbeszédindító fórum is, ahol művészettörténészek, restaurátorok, múzeumi szakemberek, tervezők és technológiai szakértők osztották meg tapasztalataikat.

 

 

A nyitó előadásban Albert Ádám és Mézes Attila (Magyar Képzőművészeti Egyetem) a formaalkotás és digitalizáció közötti kapcsolatról mesélt. A COVID előtti időszakban alapított Formaképzési Labor célja, hogy az analóg szemléletet párhuzamosan fejlessze a digitális kompetenciákkal, amelyek kreatív, okos alkalmazását ösztönzi – diákjaik többek között 3D szkennerrel és 3D nyomtatóval is dolgoznak. Mézes Attila saját és hallgatótársai látványos projektjein keresztül mutatta be a 3D szkennelés és 3D tervezés alkalmazását a modern restaurátori munkában.

 

 

Gerald Schnittger (Verus Digital) előadása az automatizált, nagyfelbontású 3D modellezés lehetőségeit mutatta be, amelyhez a CultArm 3D szkennelő robotjuk szolgál technológiai alapként. A Fraunhofer spinoffként indult cég célja a teljes automatizáció és a kivételes felbontás összekapcsolása egyetlen megoldásban.

 

 

Szabó Péter, a FreeDee műszaki vezetője, hazai példákon – többek között a Halhatatlan Magyar Sportolók interaktív múzeumán, emlékműveken, veterán járműveken vagy akár egy 200 forintos érmén – keresztül mutatta be, hogyan segítik itthon és világszerte az Artec 3D szkennerek piacvezetőként a gyors és pontos múzeumi digitalizálást. Hangsúlyozta: a korszerű eszközök ma már bárki számára használhatók – szinte olyan egyszerűen, mint egy mobiltelefon.

 

 

A Szépművészeti Múzeum képviseletében Kuti Benjamin beszélt arról, hogyan dolgoznak a laborjukban létrehozott 3D modellekkel. Kitért a technikai részletekre, például a normálvektorok és UV-térképek szerepére, és nagyon hasznos gyakorlati tanácsokat is adott a fotogrammetriai munkákhoz. Kiemelte: a minőségi modellhez vezető út nagy részét nem maga a digitalizálás, hanem az előkészítő és utómunka teszi ki.

 

 

Bedő Dániel (Tripont) záróelőadásában a digitalizálás rendszer- és minőségalapú megközelítését hangsúlyozta. Bemutatta, hogyan volt képes a technológia egy partnerük digitalizálási projektjének becsült 140 évnyi idő- és munkaigényét a töredékére csökkenteni. Izgalmas technológiai kitekintés volt a multispektrális képalkotás is, amely segítségével olyan adatokat lehet visszanyerni például történelmi dokumentumokból, amelyeket szabad szemmel már nem láthatunk – erre példaként a Magyar Nemzeti Levéltárnak végzett oklevélvizsgálatot hozta fel. Elhangzott, hogy jelentős saját eszközparkkal rendelkeznek, mellyel akár helyszínre kivonulva átfogóan tudnak digitalizálni a mikrofilm mérettől a nagy épületekig. A Verus Digital-llal közösen már nem csak síkműtárgy és transzparens anyag digitalizálás, de a 3D fotogrammetria és feldolgozás is felkerült a portfóliójukba.

 

 

A rendezvény erőssége volt, hogy a gyakorlati bemutatók és a 3D technológiai eszközök kipróbálásának lehetősége mellett valódi szakmai diskurzus is kialakult. A résztvevők nemcsak új technikákkal ismerkedtek meg, hanem inspiráló szakmai kapcsolatokra is szert tehettek. A MOME mint helyszín méltó hátteret adott az eseménynek, hiszen maga is elkötelezett híve a kreativitás, a kultúra és a technológia összekapcsolásának.

0
FREEDEE
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.