3D szkenner a múzeumi térben – így épülnek kiállítások az Artec Leo segítségével
Az értékmegőrzés csak a kezdet – a 3D szkennerek ma már kulcsszerepet játszanak a múzeumok modernizálásában, interaktív élmények tervezésében és a bemutatótér precíz kivitelezésében is. Ezt bizonyítja az art1st design studio példája is, ahol a FreeDee Kft.-től vásárolt Artec Leo kézi 3D szkenner lett az egyik legfontosabb eszköz a Néprajzi Múzeumban látható installációk előkészítésében és hatékony megvalósításában.
Innováció a múzeumi kiállítástervezésben – az art1st design studio
Az 1989 óta működő art1st design studio eredetileg építésziroda, mostanra már egyben teljeskörű design stúdió sokféle, különböző projekttel, amelybe például több kiállítótér is beletartozik.
Papp Róberttel, a cég 3D projektmenedzserével beszélgettünk a 3D szkennelés előnyeiről a múzeumi installációk tervezésében. Papp Róbert gépészmérnöki, 3D nyomtatási és digitalizálási hátterével az art1st csapatában főként a 3D technológiákra támaszkodó projektekért felel – a 3D szkenneléstől a CAD-alapú tervezésen át az additív gyártásig.
Papp Róbert a Néprajzi Múzeumban kiállított átányi kocsi 3D szkennelése közben
Formabontó térélmények a Néprajzi Múzeumban
Az art1st többek között a Néprajzi Múzeum ZOOM nevű nyitókiállításán, később pedig a Gyűjteményi kiállításon is dolgozott, ami a múzeum történetének ötödik állandó kiállítása. A feladatok összetettsége – nagyméretű, nehéz műtárgyak felemelése, precíz tartószerkezetek tervezése, látványos és biztonságos installációk megvalósítása – újfajta tervezési eszközöket igényelt. A megoldást pedig a 3D szkennelés jelentette.
A Néprajzi Múzeum egyik legösszetettebb vitrinje az Ősrobbanás nevet kapta – nem véletlenül. A tér közepén elhelyezkedő, látványos installáció az ország legnagyobb, egy légterű múzeumi vitrinje. 170-nél is több különböző műtárgyat foglal magába. A tárgyak szimbolikus „robbanásként” szóródnak szét egy középpontból, bemutatva a népi kultúra gazdagságát.
A projekt nemcsak vizuálisan volt ambiciózus, de a kivitelezése is komoly technológiai kihívást jelentett. A műtárgyakat különböző szögekben és magasságban kellett alátámasztani úgy, hogy:
- biztonságosan rögzüljenek és ne sérüljenek,
- ne érjenek egymáshoz,
- és az egész kompozíció optikailag is harmonikus maradjon bármely oldalról nézve.
„Ezt kézi mérőszalaggal vagy hagyományos fotókkal képtelenség lett volna leszimulálni” – meséli Papp Róbert, aki a 3D szkennelések elvégzésével a tervezést segítette. „Az Artec Leo segítségével viszont mindegyik tárgyról milliméterpontos 3D modellt készítettünk, így az elrendezést a teljes térben virtuálisan megtervezhettük.”
Szkennelt műtárgyak színes modelljei az Artec Studio szoftverben.
Az Artec Leo-val készített szkenek alapján az art1st csapata digitálisan megépítette az Ősrobbanás vitrint – benne az összes tárggyal. Így pontosan meg tudták állapítani, hogy milyen típusú rögzítést igényel egy-egy tárgy és mekkora távolságokat kell tartani. A kivitelezés során így nemcsak időt, hanem jelentős hibalehetőséget is megspóroltak: nem volt szükség helyszíni próbálgatásokra, mert a teljes szerkezet előre megtervezhető és legyártható volt.
„Kézi 3D szkenner nélkül az Ősrobbanás vitrin ebben a formában, ennyi idő alatt nem valósulhatott volna meg” – mondja Papp Róbert.
Az Artec Leo teljesen vezeték nélküli kialakítása és széles látómezeje ideálisnak bizonyult a változatos méretű műtárgyakhoz: hatméteres székely mestergerenda, súlyos bödönhajó, formailag összetett maszkok vagy éppen egy százéves átányi kocsi (A kocsit az 1920-as években Rózsa Sámuel átányi gazda vette egy jászsági vásáron.) – mind precíz digitális másolatot kapott. Ezek a modellek nemcsak a tervezés és installálás alapját adták, hanem sok esetben a biztonságos rögzítés és súlyelosztás kulcsát is jelentették.
Az átányi kocsi esetében például az Artec Leo segítségével felépített pontos 3D modell lehetővé tette, hogy egyedi és stabil, az alátámasztási pontokra optimalizált konzol készüljön, amely egyben viszonylag rejtve is marad – így az esztétikai megjelenés mellett a műtárgyvédelem és az alatta sétálók biztonsága is garantált lett.
Interaktív múzeumi elemek 3D szkenneléssel és 3D nyomtatással
A Néprajzi Múzeum kiállításainak megtervezésekor a 3D technológia nemcsak a háttérben segített, hanem az élmény részévé is vált. Például egy régi borotvatok, amely gyermekbiztonsági okokból csak trükkösen nyitható, új életre kelt: 3D szkenneléssel, CAD modellezéssel és 3D nyomtatással létrehozott működő replikáját a látogatók is kipróbálhatják, miközben egy kijelző visszajelzést ad nekik a sikeres „feltörésről”.
Izgalmas, kézbe vehető élményeket nyújtanak a Néprajzi Múzeumban kiállított pozitív-negatív formák is, hivatalos nevén a ’Kifordítva’ tárlat. Ebben a szekcióban különböző régi népi szerszámokat, például kéknyomó mintát, sajtformázókat, szappan öntőformákat és billogokat lehet megtekinteni. Az art1st csapata ezeket az eszközöket beszkennelve készítette el az illeszkedő, ellentétes formákat, így a látogatók kézbe vehetik a formázó szerszámokkal létrehozható geometriákat.
Egy másik példa egy kültéri távcső formáját idéző VR-állomás: a VR szemüveget 3D szkennelés alapján illesztették az ismerős alakú burkolatba. A „távcső” segítségével a látogatók most további információkhoz juthatnak a kiállítási térről, fényképekről.
Múzeumi installációk 3D szkennerrel gyorsabban, pontosabban, bátrabban
Az art1st alkalmazási gyakorlata jól mutatja, hogy a 3D szkennelés mára nem csupán dokumentációs eszköz, hanem a kiállítástervezés nagyon hasznos része lehet. Egy olyan sokoldalú és hatékony eszköz, mint az Artec Leo, új dimenziókat nyit meg a múzeumi élmény kreatív alakításában – az első vázlattól az utolsó csavarig.
Fedezze fel Ön is a 3D szkenner technológiák lehetőségeit!
Vegye fel velünk a kapcsolatot az űrlap kitöltésével: